torsdag

I DAG ER DET TORSDAG! Sånn i tilfelle dere hadde glemt det. Stoff og Stil åpner, jeg gleder meg som en unge. Og så er det torsdagsløpet i kveld. I går kveld var jeg så trøtt at jeg gikk og la meg tidlig. Jeg var i seng 22:20, våkna uthvilt og kjempespent i dag tidlig! Og været da! Det er sooool! Helt fantastisk!

Jeg er ganske søt i dag. Nå må jeg løpe til jobb!

torsdagsløpet i morgen

Jeg skrev jo om at jeg skulle bli flinkere til å være aktiv hver dag, ikke bare de dagene jeg trener. Så jeg skulle prøve å nå 100% av dagens aktivitetsmål på klokka hver dag. For to uker siden hadde jeg jo hele 3 dager som var godt under 100%, og det var jeg ikke fornøyd med. Det skulle bli bedre forrige uke! Så joda, dette er forrige uke.

Se der, ja. Kjempeforbedring! Eller ikke. Men denne uken dere! Denne uken! Jeg ligger bra an. For som dere ser var den første elendige dagen i forrige uke onsdag. I dag er det onsdag, og jeg er allerede på 42% nå kl. 11:55. Jeg forventer altså at jeg kommer til å ende på rundt 100% i dag. Null stress.

I morgen er det torsdag. Vet dere hva som skjer på torsdager? Stoff og Stil åpner i Fredrikstad!! Wohoo!! Jeg skal dit. LETT! Gleder meg som en unge. Jeg skal prøve å ikke kjøpe noe, siden jeg ender på luksusfellen snart (neida), men jeg har en plan. Det er en spesifikk ting jeg skal ha. Jeg gleder meg til å vise dere. Men anyways. Det som egentlig skjer på torsdager er torsdagsløpet. Og nå trodde jeg at jeg ikke kom til å få deltatt i morgen, årets første løp, fordi jeg skulle på Stoff og Stil. Men jeg er så heldig at jeg skal gå skikkelig tidlig fra jobb i morgen, og jeg bruker jo ikke mange timer på Stoff og Stil.. Eller..? Jeg skal altså delta i årets første torsdagsløp. Mitt aller første torsdagsløp. Jeg gruer meg litt fordi jeg er redd for å fryse, men jeg skriver her at jeg skal delta, for da kan jeg ikke bare droppe det. Tenk så flaut å komme her og måtte skrive at jeg ikke gjorde det allikevel! Det er klart jeg skal være med!

Siden det er første gangen min er egentlig målet mitt å bare være med og fullføre, men da på under en time. Mitt neste mål er å fullføre på under 50 min. Jeg håper jo selvfølgelig at jeg gjør det allerede i morgen, men jeg blir ikke helt knust hvis det viser seg at jeg bruker 55 min i morgen. Jeg vinner uansett. Over meg. Og over dere som sitter på sofaen. Og over klokka. Det blir ikke noe problem å komme over 100% i morgen, nei. Så har jeg langhelg, fri på fredag, skal bake et par kaker til navnfest for niesa mi på lørdag. Hadde planer om å trene kardio på fredag, men nå får jeg se hva jeg gjør siden jeg skal løpe i morgen. Kanskje jeg går en tur fra den fine boka mi istedenfor. Lørdag er det jo navnfest, og søndag er det trening igjen. Kanskje jeg ikke kommer over 100% på lørdag, men det overlever jeg.

Heia meg!

jeg altså

Jeg er så håpløs noen ganger. Altså, i dag tidlig ikke sant, så våkna jeg litt før kl. 7. Det var fint vær, jeg var i toppform og klar for å gå en tur! Jeg skulle bare ta noen bilder av noen marsvin først, det var så fint lys, også trengte jeg nye bilder, spesielt av de som er til salgs ikke sant. Det tok rundt 3 timer. Så skulle jeg se på bildene. Så kom jeg på at hodetelefonene mine er ødelagt. Og der stoppa det liksom for meg. Jeg kan ikke gå en times tur uten musikk! Det er faktisk ikke fysisk mulig for meg. Der var alt håp ute, liksom. Jeg kunne ikke se hvordan i alle dager jeg skulle klare å gå tur da. Så da drøyde det enda litt lenger. Før jeg heldigvis kom på at det fulgte med ørepropper til telefonen. Veldig, veldig misfornøyd tenkte jeg at «ok, da…   -_-   jeg får vel bruke de da… -_-    » og tenkte at turen kom til å bli katastrofe. Men så har det seg heldigvis sånn at de øreproppene som fulgte med telefonen faktisk var ganske ålreite. Så veit dere det. Jeg kom meg ut på tur, 5 timer senere enn planlagt. En stor del av forsinkelsen var på grunn av hodetelefoner og min negative innstilling.

Jeg har jo masa fælt om dette torsdagsløpet. Eller har jeg det? Jeg har det inni hodet mitt, og til folk jeg snakker med i alle fall, husker ikke om jeg egentlig har masa så fælt om det her, men i alle fall, jeg har planer om å rocke torsdagsløpet! Men siden jeg ikke har bodd her så lenge (det føles ikke lenge), visste jeg jo ikke hvor løypa der løpet går var engang. Jeg får ikke deltatt på det første løpet som går 23.03., naturligvis, siden Stoff & Stil åpner butikk her da, og nå kan det se ut som jeg ikke får deltatt på løpet torsdagen etter heller, men anyways. Jeg ville vite hva jeg har planer om å begi meg ut på. Så jeg kjørte til der dette løpet går, og ville gå turen. Jeg gikk ikke fort. Som dere ser brukte jeg 1 time og 6 min, jeg gikk riktignok bittelitt lenger enn selve løpet, så det var vel 1 time og 2 min eller noe. Men jeg tusle liksom avgårde, stoppa flere ganger for å svare på meldinger jeg fikk osv. Mitt første mål om å løpe på under 50 minutter føles derfor helt innafor, og jeg gleder meg til å faktisk prøve! Det var en veldig fin tur, dette blir bra!

16 ting å gjøre når du er fysen

Jeg satt her og surfa litt på nettet, og var skikkelig fysen, da jeg kom over en liste over ting å gjøre istedenfor å spise når man er fysen. Jeg tenkte det passa meg bra, sånn bortsett fra at «du er bare tørst» ikke er en ting å gjøre. Jeg er pirkete sånn. Det morsomste var vel at det ene punktet var «gå en tur på kjøpesenteret». HAHAHA! Jaja, kjempebra for lommeboka. Og man får kjøpt masse godt å spise på kjøpesenteret også. Jeg synes det var et elendig tips. Så jeg laget min egen. Mine 16 tips til hva man kan gjøre når man er fysen, men ikke vil, eller burde spise.

Jeg burde virkelig vaska bilen. Den burde jeg huske på oftere! Ta på neglelakk også. Jeg liker å ha på neglelakk, men er elendig på å gidde å gjøre det. Og fordelen med å gjøre det er at man må sitte og vente på at det tørker, så man får ikke spist. Å pusse tenna er jo både bra for tenna i tillegg til at det ikke er veldig fristende å spise noe som helst når man har nypussa tenner. Det samme med tyggis.

I morgen får jeg middagsbesøk, vi skal lage speltlompeenchiladas. Det har jeg ikke prøvd før. Jeg håper det er godt. Vanlig enchiladas er i alle fall awesome. Så blir det en styrkeøkt på kvelden før leggetid. Gleder meg allerede!

åååjaa

Det var faktisk noe jeg egentlig skulle sutre over i går, men så måtte jeg jo dra på jobb og greier, så jeg rakk det ikke. Nå skal dere nemlig høre her! Jeg sto jo opp litt tidlig og gikk meg en tur. Før jeg gikk ut satt jeg på en klesvask. Som jeg har fortalt før har vi fellesvaskeri i kjelleren, der man må sette seg opp på en liste for å vaske. Så jeg satt meg opp fra 8 til 11. Da jeg kom hjem fra turen, ganske akkurat rundt kl. 9 gikk jeg å så til vaskemaskina og så at jakka jeg vaska fortsatt var litt våt, så jeg satt på sentrifugering et par minutter til. I mellomtiden gikk jeg opp, planen var å ta med en ny vask ned, for å utnytte tiden jeg hadde satt opp, men somla litt og kom frem til at jeg ikke orka å løpe opp og ned når jeg også skulle ta meg en dusj, så jeg fant ut at jeg bare skulle gå ned å hente jakka. Og når jeg kommer ned for å hente jakka, rundt 09:30, hadde noen tatt den ut av vaskemaskinen, og satt på sin egen vask. Men det var jo jeg som sto på lista! Vedkommende kunne jo ikke vite at jeg hadde bestemt meg for å ikke vaske mer. Det er jo en sånn industrivaskemaskin, jeg hadde rukket 2 vasker til før kl. 11 jeg! Det er det frekkeste jeg noen gang har opplevd. Jeg har ikke ord.

Det ble ikke bedre da det plutselig ringte på her etter jeg var ferdig i dusjen! Jeg åpner jo aldri, så jeg aner ikke hvorfor, jeg prøvde bare å gjemme meg så godt jeg kunne. Jeg kjenner jo ingen i byen her, det er garantert fremmede når noen ringer på. Jeg liker ikke fremmede.

Jeg er så flink om dagen! Etter jobb i dag var det trening igjen. Jeg har oppdaget en del nye funksjoner på denne fantastiske klokka mi, i tillegg til dette med bildene, så jeg gleda meg til å komme meg på trening i dag. Litt flaut med tanke på hvor lenge jeg har hatt klokka, men. Jeg var fortsatt merkbart støl etter styrketreninga på søndag, så det var veldig tungt i dag, men jeg er fornøyd!

Egentlig er det litt for hardt enda. Neste skikkelige kondisøkt har jeg planlagt til søndag, da skal jeg nok ta det enda litt roligere. Så får jeg heller øke på igjen etterhvert. Nå har jeg også funnet ut hvordan jeg endrer pulssonene, så jeg har gjort noen endringer der til neste gang. Jeg kommer til å være så sliten i morgen!

mer aktivitet

Etter jeg kom i gang med treninga igjen har jeg stort sett hver uke, og nå kan jeg også si måned, ligget over 100% av aktivitetsmålet på klokka mi. Jeg var jo veldig opptatt av det i sommer, og gjorde en skikkelig innsats for å komme over 100% hver dag. Så økte jeg målet, og fortsatte å klare 100%. Så, etter ting gikk nedover justerte jeg også ned målet igjen. Der er jeg fortsatt. Og selv om jeg i forrige uke endte på et gjennomsnitt på 147% for hele uka, og uka før der endte på 148%, og faktisk 149% uka før der igjen, 196% uka før der!! Så er jeg faktisk et stykke unna 100% på en del dager allikevel. Det er de aktive dagene som har trukket mye opp. I forrige uke hadde jeg f.eks. 3 dager med 63%, 65% og 76%. Grunnen til at jeg endte på 147% er jo de dagene jeg har trent, der jeg har endt på 229%, 197% og 288%!! Men nå skal jeg være flinkere. For det er ikke nødvendigvis sånn at man har et så veldig sunt liv bare fordi man trener noen dager i uka, hvis man bare sitter på ræva i sofaen resten av tiden. Nå elsker jo jeg å sitte her å sy og strikke, så litt sitting må til, men jeg skal altså prøve så godt jeg kan å komme over 100% hver dag. Og så kan jeg nok øke målet snart også, så 100% blir litt mer enn det er nå, men da får nesten våren komme først.

Akkurat nå regner det ute, det gjorde det heldigvis ikke tidligere i dag, så jeg gikk meg en tur for å sikre dagens 100%. Jeg trente styrke i går, og jeg var flink i går, så jeg er ganske støl i dag, men jeg er fornøyd med innsatsen min! Gikk meg en tur til Appelsintoppen. En tur jeg har blitt veldig glad i!

Ja, ass. Jeg elsker denne funksjonen! Jeg kommer til å plage dere så fælt med disse bildene! Nå er klokka alt for mye, jeg må komme meg på jobb!

nytt i epla-butikken

Jeg fikk til slutt rota meg til å sy en hempe til veska, så nå ligger den i epla-butikken om noen skulle ha lyst på. Send meg gjerne en e-post på post@stinemah.no om du er interessert i å kjøpe noe av det som ligger der, når det kjøpes igjennom epla skal de ha provisjon vet dere.

Den ble fin. Jeg er veldig fornøyd. Veska ser skikkelig ut. Ikke noe tull.

I tillegg til veska har jeg også lagt ut denne for salg.

Jeg prøver så godt jeg kan å strikke en del på genseren jeg lager til broren min, men den strikkes på tynne pinner, og det er tydelig at armen min liker tjukkere pinner bedre. Jeg får fortere vondt når jeg strikker med tynne pinner, så da må jeg strikke noe litt tjukkere innimellom for å beholde forstanden.

Nå er det tid for å sy litt igjen. Om 2 uker er det navnefest for niesa mi, og siden nevøen min fikk hjemmelaga gave til sin kan jeg ikke være noe dårligere denne gangen.

gårsdagens trening

Og dagens tur.

Altså, nå skriver selvfølgelig ikke jeg om dette for å skryte av treninga jeg har gjort (joda), men for å dele noe jeg oppdaga i dag. Jeg scrolla meg gjennom instagram som vanlig og kom plutselig over et bilde med resultatene av en treningsøkt registrert med en polar-klokke lagt over som et filter. Og jeg bare «WHAAAT?! HVORDAN GJØR MAN DET?!» Og siden google er min venn spurte jeg google, men google hadde ikke spesielt lyst til å fortelle meg hvordan man gjør det. Heldigvis gir jeg meg ikke så lett, så jeg fant til slutt en artikkel om hvordan man deler treningsresultatene! Man gå inn på treningsøkten på telefonen, også trykker man på dele-knappen. Mhm. Så vanskelig var det. Det er en dele-knapp der. Man får da flere valg, du kan dele selve økten, sånn her.

Wooow! Shit ass. I know. Dette er fra i går. Jeg var flink i går. Satt opp en intervalløkt som skulle være litt hard, men ikke veldig hard, men såpass at den skulle ha god effekt på formen min. Sånn jeg satt det opp skulle jeg ligge i pulssone 3 mesteparten av økta, mens  jeg skulle ha 2 drag på 5 min der kan kanskje ville komme opp i pulssone 4. Jeg fikk derfor litt sjokk da jeg så det her på klokka, det var jo ikke sånn det skulle være tenkte jeg. Før jeg oppdaga at hva som kalles sone 3, sone 4 osv. er litt forskjellig. Planen økta ble satt opp etter lister 95%< som sone 5. Klokka lister 90%< som sone 5. Planen sier 87,5%-95% er sone 4, klokka sier 80%-90% er sone 4 osv. Det oppklarte litt. Uansett, poenget var at jeg kan dele info som dette rett fra appen. Jeg har jo bare hatt klokka i godt over et år nå. Var kanskje på tide?

MEN! Som jeg såvidt nevnte over her. Dagens tur. Og resultater som filter over bilder. Se på det her!

Jeg gikk en tur i stad. Ikke en veldig hard tur akkurat. Jeg er ganske sliten etter den treningsøkta i går. Også blir jeg sånn migrenekvalm av den deilige vårsola, så jeg er ikke helt i hundre selv om det er fantastisk deilig med sol. Poenget med å ta bildet var jo egentlig bare for å vise at man kan dele treningsøkta med et bilde fra økta. Hvor gøy er ikke det?! Jeg digger det. Bildet ble jo faktisk ganske fint også. Det er fra bryggestien ved Glengshølen. Det er bygget en laaaang brygge langs fjellsiden ved vannet med masse benker og greier. Det er veldig fint å gå der. Er absolutt verdt å sjekke ut hvis man av en eller annen grunn er ute og går i Sarpsborg.

prokrastinering på høyt nivå

I går var jeg ferdig på jobb klokka 17, og hadde derfor masse tid til å gjøre fornuftige ting etter jobb. Lage mat trengte jeg ikke gjøre, for jeg hadde masse igjen av chili con carnen jeg lagde på søndag. Så jeg dro en tur på Jysk for å kjøpe en gardinstang. Jeg har nemlig et kontor inne på soverommet, det er ingen dør inn dit, og det er et vindu der inne, som ikke har noen gardin, så nå som jeg har bodd her i snart et år tenkte jeg det var på tide å henge en gardin i døråpningen, så jeg får skjult alt rotet der inne, samtidig som jeg stenger ute litt lys når jeg skal sove. Å kjøre til Jysk tar meg typ 5 minutter, derfor ble jeg borte i 1,5 time. Jeg er så håpløs noen ganger. Anyways! Jeg fikk kjøpt gardinstang, da. Den kosta hele 35,-. Det kan jeg leve med. Så kom jeg hjem igjen ikke sant, og begynte å lete igjennom alle kassene jeg har med stoff. Jeg har alt for mye, så jeg måtte jo ha noe jeg kan sy en fin gardin av. Det hadde jeg ikke. Så kom jeg på et stoff jeg vet jeg har, men jeg fant det ingen steder, så det er sikkert på Revetal. Ikke bare har jeg alt for mye stoff her, jeg har det tydeligvis liggende rundt andre steder også. Nå skal jeg faktisk dit på torsdag, så jeg får se om ikke jeg klarer å huske det da. Skal vedde på at det ikke er nok igjen til å lage en gardin.

Siden jeg ikke fikk sydd noen gardin satt jeg meg ned et par timer og lurte på om jeg ikke skulle sy ferdig en «hank» til denne.

Konklusjonen ble at jeg skal gjøre det. Men jeg gjorde det ikke i går. I går skulle jeg også trene. Men siden jeg tenkte så mye på å sy og stoffer og sånn og nettopp hadde spist middag så jeg måtte hvile litt før trening begynte jeg å se igjennom noen stoffer jeg har hatt liggende i en kiste. Det ene stoffet var sinnsvakt dyrt, noe jeg presterte å kjøpe den gangen jeg gikk på folkehøyskole for mange, mange år siden, det er forresten fortsatt veldig fint, men jeg aner ikke hva jeg skal lage av det. Jeg håpa vel på å få en idé, men det fikk jeg ikke. Så jeg dro frem disse.

Og plutselig var klokka over 22 og jeg hadde fortsatt ikke dratt på trening. Nå tror du sikkert at jeg skal si det ikke ble noen trening, men det gjorde det altså. Jeg er flink jente. Også starter jeg ikke på jobb før 13 i dag, så det var ikke så farlig at det ble litt seint. Nå merker jeg at jeg går litt fort frem her, for jeg har ikke fått med at jeg tror jeg skal legge ut pungen , eller hva man skal kalle det, i epla-butikken min, og bøkene kom frem fordi jeg har veldig lyst til å lage noe større enn sånn småtteri nå. Jeg må jo sy ferdig hanken på pungen før jeg legger den ut for salg, da. Kanskje jeg skal gjøre det nå med en gang? Vi får se..

stinemah tester matnyheter

Hvis du tvilte på om jeg faktisk kom til å trene på tirsdag kan jeg fortelle deg at du tok feil. Jeg kom meg avgårde, og hadde faktisk en veldig bra treningsøkt. Det var awesome. Som det meste annet jeg gjør. Nå sitter jeg her igjen, klar til å dra på trening, jeg må bare fortelle noe først.

Jeg ELSKER matnyheter. Hver vår og høst er det vel, så kommer det en haug med nye ting i butikkene. Det er gøy. Mat er gøy. Og godteri selvfølgelig. Og is. Ja, dere vet. På butikken i dag oppdaget jeg også flere nyheter jeg ikke har sett i disse artiklene mediene pleier å ha om nyhetene, og det var noen spennende saker. MEN. I tillegg til maten jeg selvfølgelig skulle ha var jeg bare nødt til å plukke med meg et par nyheter. Jeg burde vel holdt meg til en, siden det ikke akkurat er slankemat jeg har kjøpt, men jeg er ikke alltid så flink til å kontrollere meg.

Prosjekt sommerkroppen 2017 er på god vei som dere ser. Ikke at dette skulle ødelegge noe særlig. Det er snart helg, så jeg skulle bare smake litt på hver av de, og ingen skade skjedd ikke sant. Sånn bortsett fra at jeg har spist hele posen med Nøttekos og halve pakka med kjeks, da. Posen med Nøttekos inneholder 1000 kcal akkurat. Så nå må jeg nesten bli ferdig her og komme meg på trening. Jeg har jo spist kjeks i tillegg til de 1000 kcal fra Nøttekosen vet dere. Og mat, da. Jeg har spist mat også.

Hvis du ikke har skjønt det enda, jeg synes dette var godt. Jeg synes faktisk det er litt mye sjokolade på nøttene, det høres kanskje merkelig ut, men jeg hadde likt det enda bedre med litt mer nøtt, litt mindre sjokolade. Uansett stor fare for gjentagelse. Kjeksen var også god. Ikke like god som kjeksen jeg kjøper i kakedisken på Meny, men det er kanskje vanskelig å få til når det skal være litt sunnere. De blir spist opp de her også, for å si det sånn. Sikkert i kveld når jeg kommer hjem fra trening. Jeg er så svak, det er skummelt noen ganger.

Jeg har forresten stjålet bildene fra det store internettet. Men det regner jeg med produsentene driter i, siden jeg skriver at produktene deres smaker godt. Anbefales. Nøttekos i alle fall.